מלא את פרטיך ונחזור בהקדם

תורה שבכתב – משמעותה.
כאשר נשאל אדם מה הכוונה בדבריו כאשר הוא משתמש במושג תורה שבכתב הוא ודאי יורה לי באצבעו על ספר בקרבת מקום שמכיל את פרשיות התורה. דבר זה אינו לא נכון והוא אכן חלק מהאפשרויות להגדיר את המושג תורה שבכתב אך בעומק העניין המושג טומן בחובו עוד רבדים עמוקים יותר.
לכל אומה ואומה יש נפש ציבורית משלה כדברי הרבה הוגים לאורך הדורות (הגל, ג'מבטיסטה ויקו, ויליהם פון הומבולדט,יוהאן גוטפריד הרדר ובמיוחד לאצרוס ושטיינתל).
מה שנקרא אצלנו במקורות 'שרי אומה'.
אפשר לזהות אופי של אומה עפ תרבותה והפולקלור שלה.
בעצם התורה שבכתב היא המימד העצמי היסודי ,שחתום בחותם האמת המוחלטת והאינסופית , הכתובה ב'מכתב אלוהים' שחרות על לוחות ליבם של האומה, שדרכה האומה נפגשת עם המציאות.
לכל אדם ועם יש איזה גוון , צורת הסתכלות , אשר אופיינית ומיוחדת לו ורק לו.
אותו גוון מורכב משני יסודות עיקריים:
א. המימד העצמי ,הפנימי ,היסודי, האותנטי, הבלתי משתנה שלו שאיתו הוא נולד.
ב. המציאות איתה נפגש.
המפגש שבין המציאות לבין המימד העצמי האותנטי של עם ישראל , תורה שבכתב, יצרו את התורה שבעל פה.
צורת ההסתכלות הזו מעגנת את העובדה שיחסנו לתורה אינו יחס חיצוני לספר מסויים כמו שבהגדרה הראשונה אלא יחסנו לתורה שבכתב ולתורה שבעפ הוא בעצם יחסנו לעצמנו.
כל זאת מתוך ההבנה שכל פרט ופרט באומה נושא בחובו את המטען הקולקטיבי של אומתו ובכך שאנחנו עוסקים בתורה אנו בעצם חושפים רבדי עומק הקיימים בעומק אישיותנו.
ניר גרינברג

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *